Sedikit Perkongsian. #Part 1

Assalammualaikum..
See entry post ni? "Sedikit Perkongsian" kan? Okay, straight to the point lah senang. Beberapa hari lepas aku pinjam satu buku dari seorang kawan aku, buku tu berjudul "Anda Bertanya USTAZ AZHAR IDRUS Menjawab Berkenaan Permasalahan SEMASA" Bukan aku sengaja nak caps lock tapi memang dekat buku spell macam tu ya. Bagi pendapat aku, buku tu memang sangat interesting! Segala ilmu pengetahuan yang terkandung sangat padat and ringkas! Memang betul-betul menarik minat aku lah.
As awesome as Ustaz Azhar Idrus sendiri! :) Back to niat asal aku, nak berkongsi. Nak berkongsi apa? Aku nak share sedikit ilmu yang terkandung, bagi aku perkara yang agak confusing for a few people. Nak tau kena lah terus membaca.

Section Solat;

Soalan: Membaca Doa Qunut?

Jawapan: Membaca qunut dalam solat subuh hukumnya sunat sahaja dalam mazhab Syafii. Jika tidak    dibaca, tidak membatalkan solat cuma tidak mendapat pahala membaca qunut. Sesiapa yang tertinggal membaca qunut, sunat melakukan sujud sahwi 2 kali sebelum memberi salam. Jika sengaja meninggalkan baca qunut dalam solat subuh, solatnya tetap sah dan tidak berdosa.

Section Nikah;

Soalan: Couple (Berpasangan)?

Jawapan: Hukum berdua-duaan antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram adalah haram menurut ijimak ulama. Perbuatan ini juga haram kepada mereka yang sudah bertunang kerana hadis Rasulullah yang direkodkan Bukhari bermaksud :

"Jangan berdua-duaan perempuan dengan lelaki melainkan ditemani oleh mahramnya."

Dalam hadis direkodkan Muslim :

"Tiada harus masuk seseorang lelaki ke tempat perempuan melainkan ada serta perempuan itu mahramnya."

Jelas daripada dalil-dalil ini, berpasangan tanpa nikah itu adalah haram dalam Islam. Couple adalah budaya Yahudi dan Nasrani, mula diterima oleh orang Islam yang jahil dengan hukum-hukum agama.

Zina mata bermaksud melihat perkara-perkara yang haram disisi syarak seperti melihat lelaki akan perempuan yang bukan mahramnya seperti pasangan-pasangan yang sedang bercinta sekarang ini.

(Rujukan Kitab Syarah Asqollani'ala al-bukhori, Syarah Muslim)




Leave a Reply